اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی كُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
» تعداد مطالب :
» تعداد نویسندگان :
» آخرین بروز رسانی :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» بازدید کل :
» آخرین بازدید :

اشاره:

نشستی با پیرغلام اهل بیت حاج اسداله خیری به نقل سایت بوریا

خطه سرسبزشمال کشورواستان ولایتمدار مازندران بامردمی باصفا،صمیمی،ساده ومهمان نوازش خاستگاه خاص وعام است.جاذبه های طبیعی این بخش ازکشور عزیزمان ایران مثل دریای خزروکوه های سربه فلک کشیده آن همه وهمه نشان از قدرت بی مثال خدای متعال است.اقبالی یافتیم،توفیق رفیق راهمان شدودرسفرهایی که به این استان داشتیم ، درجلسات مختلف به ویژه جلسات آموزش تخصصی مداحی دربین نغمه سرایان آل محمد(ص)،بادوستان خوبی آشناشدیم.

با مادحینی که ازنظرصفاوخلوص وکیفیت مدیحه سرایی ومرثیه سرایی اهل بیت  (علیهم السلام )  دررتبه ای ممتازقراردارند.یادم نمی رود دراولین جلسه ای که درپائیز1387 درجمع تعداد زیادی ازمداحان استان داشتیم، پیرغلامی واردشد ، همه بااحترام اواز جا برخاستند.مسئول اداره ی جلسه که نائب رئیس (سابق)کانون مداحان وشعرای استان بود، رئیس کانون مداحان استان، همه وهمه احترام خاصی برای او قائل بودند.باهرمداحی که صحبت میکردیم ذکرخیروفضائل اوبود.

یک سال گذشت وماهم ارادتمان به این پیرباصفا بیشترشدوهمه اورادوست دارند و میخواهند او را در صدر محافل اهل بیت (علیهم السلام )   ببینند.امابه خاطرسانحه رانندگی که برایش پیش آمده حال خوشی ندارد. کمتر درمحافل عمومی شرکت میکند.

وقتی آدرس او را جستجومیکردیم همه اورامی شناختند ، بقال، بازاری، دانشجو، همه ی همسایه های دورونزدیک اوراخوب میشناسند وبه نیکی ازاویاد میکنند؛ حتی کودکان خردسال. تازه متوجه شدیم که اواصلاً اهل مازندران نیست واهل خطّه قهرمان پرور کرمانشاه است. بنابه دلائلی ازغرب به شمال کشورمهاجرت کرده است. کمترحرف میزند وکمترمیخواند امّا مابه مدد ارباب توانستیم نکات برجسته ای اززندگی پرنوراو راهمراه با نظرات ودید گاه های او راجع به مداحی اهل بیت استخراج کنیم. آنچه میخوانید ماحصل گفت وگوی ماست باپیرغلام امام حسین علیه السلام ((حاج اسدالله خیری)) که بیش از 70بهارازعمرپربرکت خودراپشت سرگذاشته است. چهره ای بسیارزاهدانه وساده زندگی میگذراند.

 

اول ازمهاجرت خودبگوئید.چراازکرمانشاه به مازندران آمدید؟

فرارازشهرت ، شهرت بد دردی است.مسئولیت بسیارسنگین میشود. بایدهمه را راضی نگه داشت که امکان نداشت.

 

ازحال وهوای مداحی های قدیم برای ما بفرمایید؟

بنده شغلم خیاطی بود. حدود13یا14 ساله بودم،عاشق مداحی بودم وخدا میداند

فقط ازسرعشق بود نه چیزدیگری. نه تشویق مردم ،عشق واقعی ام رابه مداحی اهل بیت کم میکرد نه خدای نکرده سرزنش وایراددیگران،البته نصایح وتذکرات علماومداحان بزرگ راسرلوحه کارقرارمیدادم. ذره ای از عشقم کم نمی شد بلکه روزبه روز این شعله بیشترمیشد. سال های 55و56و 57 اوج مداحی بنده بود. درشهرکرمانشاه وسایرشهرهای استان تأثیربسزایی داشت. ساواک آمده بودند وازمن خواسته بودند تابرای مجلس آنهاهم مداحی کنم، نپذیرفتم. خودرئیس ساواک آمد وگفت درخانه ام دعای کمیل دارم، شمابیایید وبخوانید پول خوبی هم میدادند،امتناع کردم. گفت برایتان گران تمام میشود.گفتم من بایدبیایم وشاه را دعاکنم وچون این کارازمن برنمی آید می ترسم خراب کنم وبه شاهنشاه اهانت بشود. درواقع از در تقیه وارد شدم وخداهم توفیق داد درآن محفل غیرخدایی وارد نشوم. برادران مداح باید توجه داشته باشند چه جایی پرچم میزنند، خیمه تشکیل میدهند، باید زمان شناس باشند. نمیشود به نام امام حسین واردهرمحفلی شد. شخصی وارد جلسه منصوردوانیقی شد آقا امام صادق اعتراض فرمودند ، شخص عرض کرد یابن رسول الله من که منصوررا تایید نمیکنم. حضرت فرمود:حضورشما تایید آن مجلس بود.

 

شنیده ایم شمامحفوظات بالایی دارید حتی زمینه ودم های طولانی را نیز حفظ هستید؟

البته دوستان محبت دارند.هرچه داریم همه ازمدد ارباب است وکرم خود مولاست. اماباید انسان خودش تلاش کند.من همانطورکه گفتم خیاط بودم شعری را می نوشتیم دریک کاغذ باریک وبا خود به محل کار می آوردم.  هم کنارچرخ خیاطی،هم میز اتومیگذاشتیم. یک چشممان به چرخ اتو و دوزندگی بود ویک چشممان به شعر.به این روش هرروزاشعار، نوحه ها وزمینه هاوبحرطویل و سایرقالب هاراکه خیلی سنگین بودوهم مطوّل حفظ میکردم واین استمرار داشت. به همین خاطردردرازمدت درحافظه ثبت شد.

خداشاهداست یک بارازکاغذ نخوانده ام.

 

علت مهاجرت شما به مازندران فقط بحث شهرت بود یا مسئله دیگری هم داشت؟

 

اصل همان فرارازشهرت بودودکترهم گفته بودحجم برنامه هایت زیاد است ونمی توانید به همین شکل ادامه دهید.چون واقعاً مجالس متعدد ومتنوعی را انجام وظیفه میکردیم وباهمه عنایات اهل بیت گاهی طاقت فرسابود. مریض هم شده ام،درمازندران شهرساری اسکان پیدا کرده ام وبه مرقد شریف امام زاده عباس ساری پناه  آورده ام. آرام آرام بهبودی حاصل شد. یک روز برای  چند تا خادم خواندم خیلی استقبال کردند .گروهی زائرآمدند.خادم حرم مرابه آنهامعرفی کرد،گفتند میشود برای ما بخوانی. گفتم بلد نیستم. خلاصه اصرارکردند ودقایقی رامداحی کردم. کم کم درشهرشایعه شد. بازدوباره شهرت. یادم نمیرود پنج هزارتومان به ما دادند وماهم گذاشتیم زیربالشت خادمین حرم وخیلی خوشحال شدند. گفتند آقا تورا به خدا هرروزبیا اینجا بخوان. مایک منزلی داشتیم نیمه کاره بود وگِلی ، پرچم میزدیم ومردم می آمدند خیلی مجلس خوبی میشد.چون مسیرخاکی بود وکفش هاگِل میشد ، من مینشستم کفش ها را تمیزمیکردم همه اذعان داشتند این جلسه باجلسات دیگرفرق میکند.

 

چه شدکه درمازندران فعالیت شماگسترده شد؟

دلیل اول،یکی ازعلمای مازندران به نام آیت الله نظری دریکی ازمحافل دیده بود ومارابرای شب های احیا دعوت کرد.شش ماه بود نخوانده بودم عقده ای شده بودم. ازشهداخواندیم وروضه ابوالفضل. این شد کاراول ما درمازندران وبه ویژه شهرستان ساری. پنج سال شب میلاد امام حسن (ع) درمسجد جامع خواندم. اعیاد شعبانیه به ویژه میلاد امام زمان  (عج) خیلی پرشوربود. بعضی هامیگفتندعلمای شهر با سرود خواندن مشکل دارند ،من این سرود را درمسجدخواندم: داده خدا به نرجس- دسته گل حسینی/صل علی محمد - مهدی زهرا آمد. آیت الله نظری هم بلند جواب میداد و به به میگفت ومراتشویق میکرد وصله او راهم به همراه داشت. دلیل دوم تعدادی ازمداحان شهرستان قائم شهرآمدند که بیائید ومسئولیت کلاس مداحی ومجمع الذاکرین قائم شهررا برعهده بگیرید. بچه های خوبی بودند والان هرکدام خودشان مداحان وزین وباسواد وخیلی خوب هستند. اول دوماه یک باروبعد ماهی یک باروآخرهم هفتگی شد که هنوزهم مجلس پرباری است وبنده گاهی شرکت میکنم.

 

ظاهراً جناب عالی درمراسم ختم نمیخوا نید؟

همین طوراست ختم خوانی روحیه وفضای خاص خودرادارد. من هم نمیتوانم واردآن حال وهواشوم. امادرمحافل شهدا و در رأس مجالس متعلق به اهل بیت علیهم السلام  بود دریغ نمیکردم.

 

منبع تامین اشعارشما چه بود؟

خوب اشعارچندبخش دارد.پندیات،مدح ومنقبت وفضائل اهل بیت ومراثی. ماپندیات راازاشعارسعدی، حافظ ، صائب ، صامت و شعرای ازاین قبیل استفاده میکردیم وانصافاً اشعارخوبی هم هست.اشعاربخش دم ومدیح بخشی را ازشعرای قدیم وبخشی راهم ازشعرای معاصرمیگرفتیم. خودبنده هم زمینه ودم ونوحه می ساختم ومیخواندم. خداخیربدهد به شاعراهل بیت حاج غلامرضا سازگار، ایشان شعرمیگفت وازطریق رفقامی فرستاد مازندران وماهم استفاده میکردیم وایشان راهم دعامیکردیم.

 

فرمودید درهنگام خیاطی شعرهم حفظ میکردید،چند تا لباس را خراب کردید؟

البته شماظاهراً مزاح میکنید،خدا شاهد است حتی یک موردهم اتفاق نیفتاد که لباسی را کج بدوزم ویا بسوزانم. یک برنامه منظم بود برای هردوکاروهمزمان بدون هیچ آسیبی.

 

دلیل مخالفت بعضی ازعا لمان دلسوز و متدیّنین بابرخی ازمداحان چیست؟

من باعالمان ربانی وبزرگوار حشرونشرداشتم -زندگی کردم- خیلی مداحان را دوست دارند. خیلی احترام میکنند. چون این سیره اهل بیت ( علیهم السلام)  بود ودرخصوص مداحان وشعرای زمان خود. لیکن مخالفت آقایان به ویژه رهنمودهای تخصصی وعالمانه رهبرمعظم انقلاب بیشتربه محتوا، سبک، مضامین واخلاق ورفتاراشاره دارد. مثلا یک موردهمین کف زنی افراطی راببینید که مقام معظم رهبری میفرمایند اگرآدم خود مجلس رانبیند به سختی میتواند تشخیص دهد سینه زنی است یاکف زنی. شب های ولادت اول کف زنی میشود ولی آخرمجلس سینه میزنند. یابه سبک های دون شان اهل بیت که بازهم مقام معظم رهبری میفرمایند:این کارغلطی است که مابیائیم ومضامین ومحتوای عالی راجع به اهل بیت رابریزیم درآهنگ غربی. اگرتابع رهبرمان باشیم دیگر هیچ انحرافی نخواهد بود. خود آقا راجع به همین کف زدن فرمودند:کف زنی فی نفسه اشکالی ندارد،امابهتراست ازصلوات وتکبیراستفاده شود. البته من بیشتراین مشکل رادرپخش  سی دی های بی حساب وکتاب وبرخی ازبرنامه های تلویزیونی میدانم که کارخطاومسائل شبهه ناک به یک فرهنگ واحد تبدیل میشود.

 

ازشما به عنوان چهره ماندگاردراستان تجلیل شد،به چه دلیل؟

بایدازمسئولین برنامه سوال کنید.چهره ماندگار تاریخ بشریت امام حسین است واصحاب ویارانش. چهره ماندگارامام(ره) است ویاران شهید ش،شهدای هشت سال دفاع مقدس. چهره های ماندنی ونام آورتاریخ بچه های  جاوید الاثرماهستند گرچه نام و نشانی وقبری ندارند. ماکجاوچهره ماندگار،یک بارازسازمان تبلیغات آمدند وگفتند میخواهیم به وضع مداحی سروسامان بدهیم اول گفتم آب ریخته را که نمیشودجمع کرد. بعد باخودم فکرکردم شاید یک تکلیف باشد به کمک برادران خوبی مثل آقایان حاج محمد محسن زاده ، حاج مرتضی سروعلی کارهای خوبی انجام شد.البته کافی نیست بایدتلاش کرد.

 

بایدچه کنیم حا ل وهوای هیأت ها بیشتربه معنویت نزدیک شوند؟

البته الان هم بسیاری از محافل خوب است همین جلسات برکاتی هم دارد.باید خداراشکرکنیم. همه به عنوان احیاکنندگان شعائرالهی اخلاص راسرلوحه کارقراردهند تامداحی بی پیرایه شود. دنبال سبک های غربی نباشیم،وعاظ مطالعه بیشتری کنند. منابرراباقال الصادق وقال الباقرواحادیث نورانی اهل بیت (علیهم السلام )  نورانی کنند، البته همراه با زمان شناسی وبصیرت دینی همراه باشد.سینه زدن،گریه کردن همه وسیله ای   برای رسیدن به هدف بزرگ انسانیت است؛احقاق حق وخذل باطل.

 یادم نمیرود دریک محفل بسیارخوبی، مجلس رسید به اوج وشوروحال یک نفربود معروف به آقاحسین سه کلمه گفت:مظلوم کربلاحسین،شهید نینواحسین،عزیزمصطفی حسین.بسیاری ازخانم ها بیهوش شدند. محفل حالت عجیبی داشت.

یک کلمه میگویم منبر؛مداحی، سینه زنی، اطعام، برپاکردن مجلس باید ازروی عشق ومعرفت باشد.خدانکرده شهرت؛خود محوری و اینها نباشد.

 

چند تا توصیه خاص به مداحان بفرما ئید؟

1- مداحی را ازصمیم دل وعشق سرشاردوست داشته باشند وفقط برای اهل بیت (علیهم السلام )  بخوانند دربند مادیّات نباشند.

2-اگربرای هرکلمه مداحی میلیون ها بدهند بازهم کم است،ولی فضائل ومدایح اهل بیت راباپول عوض نکنید. هدیه هرچه هست باشدعیبی ندارد. چون امام معصوم میفرماید:« البیتُ بیتی »

3-مواظب باشند با راه اندازی هیات ها،مساجد تضعیف نشوند.

4-مداحان دراموراجتماعی شرکت فعال داشته باشند.

5-درنمازجماعت وجمعه شرکت داشته باشند.

6-باید درمحل زندگی ازنظراخلاق،رفتار،کسب وکاروخانواده الگوباشند.

7-باید وحدت رویه درمداحی ایجاد شود .

8-آموزش همراه باموعظه، باید ایجابی باشد نه سلبی.

9-اخلاق باید دربین مداحان عزیزموج بزند.

10بداخلاقی هامثل حسادت،کینه،افترا،وبدزبانی ،شوخی های نابجا باید بازپیرایی شود

11-اشک مداح باید بیشترازهمه باشد.مثل شمع بسوزد وبسوزاند.

12-تواضع،تواضع،تواضع،(فتواضعوا یرفعکم الله).

 

باتوجه به سابقه مداحی شما که بیش ازنیم قرن است چند توصیه فنی بفرمائید؟

1- پندیات رافراموش نکنند. امروزجامعه مانیازبه موعظه وپند دارد وچه زبانی شیرین ترازاشعارکه کاربرد خوبی هم دارد.

2- مدح ومنقبت اهل بیت (علیهم السلام )  رابیشترکنندکه باعث ایجادزمینه مساعد ومناسب میشود برای مرثیه.

4- طوری باشد مردم احساس خستگی وکسالت نکنند ازمقدمات ومؤخرات غیرلازم اجتناب شود.

توصیه ای دارم هم اخلاقی است وهم اجتماعی: قدیم مراجع وقتی وارد مجلس میشدند به احترام روضه کسی متوجه نمیشد.مجلس روضه خیلی حرمت دارد نکند به هنگام ورود مابه محافل اهل بیت (علیهم السلام )   باچند نفرهمراه وغیره وذلک مجلس اهل بیت تحت الشعاع قراربگیرد. به قرآن ونمازخودخیلی توجه داشته باشند. البته درگذشته خیلی توجه میشدحتی نسبت به مستمع ، نماینده  آیت الله کوهستانی درجمع مردم حمد وسوره افراد رامیپرسید وبعضی هاخجالت میکشیدند.می گفت(لاحیا فی الدین)همین باعث شده بودهمه مردم قرائت قرآن،حمد وسوره رابلد بودند واحکام راخیلی توجه میکردند.

 واما مطلب بعد، شما درحرم امام رضا (علیه السلام )  کف نمیزنید.درامام زاده هاهم همین طور،محضررهبرمعظم انقلاب هم کف نمیزنید وحرمت نگه میدارید.مگرنمیگوئیم درمحضرامام زمان ( عج)هستیم وعالم همه محضرخداست، بی بی حضرت زهرادرمحفل ماحضوردارند، توروبه خداهمه اینها بس نیست که محافل اهل بیت(علیهم السلام )   رابه صلوات وتکبیرمبدل سازیم.

 

اگرامکان دارد یکی اززمینه های قدیمی رابرای ما بخوانید؟

« حسین جان سالارزینب آهسته روآیم به سویت/مادرم کرده وصیت هنگام رفتن بوسم گلویت »

این رابرای وداع میخواندیم .وبرای اربعین هم این رامیخواندم:

« حسین جان سالارزینب عزیزبرادرخدانگهدار/میروم سوی مدینه من بی برادرخدانگهدار/مادرم اگربپرسد چه شد حسینم کونورعینم/برادربگوچه  گویم جواب مادرخدانگهدار»

واین زمینه وزمزمه ازروزاول محرم تارسیدن قافله به مدینه ادامه پیدامیکرد.

 

استاد ازنگاه  شاگردان:

ادامه بحث را از زبان دوستان وشاگردان ایشان پی میگیریم:

حاج مرتضی سروعلی نائب رئیس (سابق) کانون مداحان استان مازندران میگوید:

مطابق معمول شب های دوشنبه هرهفته تصمیم گرفتیم جلسه هیات مجمع الذاکرین قائم شهررادریکی ازاماکن متبرکه اطراف برگزارکنیم؛ لذابا اعضای هیات وجمعی ازمستمعین به امام زاده عباس ساری رفتیم،درآنجا پس ازانجام فریضه نمازمغرب وعشا درحیاط امام زاده دورهم جمع شدیم وشروع به خواندن سرودمجمع به طوردسته جمعی نمودیم. سپس یکی ازبرادران مداح اشعاری رادروصف آقااباعبدالله خواند؛من همچنان که زمزمه میکردم مردی رادرمیان خودم دیدم که برایمان ناشناس بود وغریب که گرد جنگ وخستگی وبیماری درچهره اودیده میشد، بی  مقدمه شروع به خواندن کرد، صدای بم، دلنشین، زیباوجذاب اوهمه را غافلگیرکرد واین بیت را برایمان خواند:

عاشقم عاشق کربلایم/عاشق دیدارگودال قتلگاهم  

صدای ناله وگریه همراه با زمزمه از زن ومرد بلند شد. وقتی ذکریاحسین همراه صدای گرمش بلندمیشد که ازعمق وجودش تراوش میکرد،بندبندوجودم رابه لرزه می انداخت. این کیست وازکجاآمده. پس ازاتمام مراسم ازایشان سوال کردم که ازکجاآمده فرمود ازاستان باختران،شهرستان کرمانشاه به ساری آمده وازمهاجرین جنگ تحمیلی است واسم ایشان اسدالله خیری وازذاکرین اهل بیت هستند. زمینه آشنایی ماباایشان ازاینجا شروع شدومن ودیگران ازمریدان ایشان شدیم وایشان رابه جلسات هفتگی خودمان دعوت کردیم وپذیرفت. درجلسه بعدی که درقائم شهربرگزارمیشد،ایشان شعرزیبای (نوکریت داده به من آبرو)راخواندومن به عینه دیدم کسی که بی ریا درخانه ارباب نوکری کند دارای آبرومیشود ومیتواند باصوت خود که الهام گرفته ازبرکت وجود اهل بیت (علیهم السلام )  است دل هارا به این خاندان نزدیک ترکند. مخلص وبی ریاوخاکی باشیم،وجودایشان دراستان مازندران کیمیاست وهرکسی که باایشان ودرجوارایشان باشدافتخاراست. اکنون پس ازگذشت 25سال ازآشنایی باایشان هنوزصداولحن ایشان برایم تازگی دارد وهنوزیکی ازمریدان ایشان هستم وبرای خودم افتخارمیدانم وازخداوند برای این پیرغلام ابی عبدالله آرزوی توفیق روزافزون رادارم.

 

حاج غلامرضا سازگارراجع به ایشان می گوید:

آشنایی بنده باایشان به قبل ازانقلاب میرسد. ایشان چندخصوصیات دارندکه بسیارارزنده است وبرای هرنوکرامام حسین ضروری است. یکی ازمداحان خوب قبل ازانقلاب بوده اند وبازبان شعروبیان گرمشان شورانقلابی درمردم به وجودمی آورند.ارادت بسیارعجیب وفراوان ایشان به امام راحل وانقلاب وآرمان های مقدس اوسبب شد درآن ایام خفقان که مداحی اهل بیت (علیهم السلام )   خیلی مشکل بود،ایشان سکوت رامیشکستند ودرقالب اشعاربه مذمت طاغوت میپرداختند. به بنده گفت که من نذرکردم درقبال مداحی اهل بیت وجهی دریافت نکنم وازطریق خیاطی امرارمعاش کنم.درمقاطعی هم که ازنظرمالی ضعیف شدبازهم نمیگرفت ومردم هم اورابه همین ویژگی نمیشناسند.

 درنهایت اخلاص بی حدوحصراودرامر مداحی وکلام گرم وسبک هاواشعاربامضامین عالی است. ازمحفوظات بالایی برخورداراست.

 خلاصه اینکه تقوای تمام عیارمداحی درایشان جلوه گراست.

منبع : نشریه هیات


:: مرتبط با: پیرغلامان حسین ,
ن : محمدعلی صنیعی
ت : دوشنبه 25 شهریور 1392
 
جهت اطلاع از تنظیمات و ویــــرایش این قالب اینجا را کلیک کنید.

.:: کلیک کنید ::.
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic